Monday, December 14, 2009

Ikan kukus serai



Walaupon rupe ikan ni tak cantik, tp rasenye mmg sedapppppp.. Thumbs upp!!
Sumber resepi: http://hanieliza.fotopages.com/?entry=1172620


Bahan-Bahan:

1 ekor ikan siakap/ kerapu / bawal [bersihkan dan kelar] - Aku gune ikan talapia jekk.. heheh.. murah sket

Bahan Hiris
2 ulas bawang putih
3 ulas bawang merah
3 batang serai
5 tangkai cili api
sedikit garam [jika perlu] -aku tak letak, sbb nk reduce salt intake
1 s/b sos nampla [sos ikan]

hiasan
daun ketumbar/daun sup [potong kecil]
hirisan carrot
jus limau kasturi 

Aku tambah carrot & broccoli

Cara:
1. Sediakan bekas utk mengukus.
2. Bersihkan ikan dan letak kan ke atas manguk kaca [tahan panas]. - den gune loyang jeee..
3. Taburkan bahan yang telah di hiris ke atas ikan tadi.
4. Taburkan sos nampla dan sedikit garam [jika perlu].
5. Letakkan ikan yg telah disediakan tadi ke dalam pengukus.
6. Masak/biar kan ikan dalam pengkukus dengan api yg sederhana selama 30 minit. 

- Agak2 lagi 5 minit nak masak tu, aku bubuh broccoli & carrot dlm pengukus
7. Bila dah masak, taburkan bahan hiasan dan jus limau.
8. Hidangkan dengan nasi putih

3 comments:

This is our journey said...

eee... nk try ar... sos ikan jek x de nih -as-

This is our journey said...

Murah jekk sos ikan tu As. Botol kecik br RM1.70. Aku pon br 1st time beli.. semata2 nk kukus ikan ni laa.. heheh.. Carik yg ade tanda halal tauuu
-Mul-

This is our journey said...

ok2!! thanks mul!-as-

Post a Comment